10 tips för en bra föreläsning

Om några veckor är det äntligen tid för Internet i Fokus! Vårens tema är ”The Future of Digital Marketing” och vår kollega Linus Zackrisson är en av talarna/ utbildarna. Han kommer dels att föreläsa om Linkedin, dels hålla i en heldags workshop under rubriken ”LINKEDIN FÖR FÖRETAG”.

Linus genomför ca 150 föreläsningar per år och är en av Sveriges mest efterfrågade föreläsare inom HR/ karriär/ arbetsmarknad och LinkedIn. Linus får ganska ofta frågan om hur man levererar en bra föreläsning. När det gäller att hålla i en utbildningsföreläsning tänker Linus så här:

 

Linus Zackrisson föreläser

 

 

1. Gör en målgruppsanalys. Vilka är det som lyssnar på dig? Vilka förkunskaper har åhörarna? Försök stämma av med din uppdragsgivare innan. Ställ frågor i början av föreläsningen och be dem svara med handuppräckning.

2. Är det färre än 20 börjar jag alltid med en presentationsrunda där de kan säga lite förväntningar, etc. Tips: Försök lär dig namnen på alla deltagarna! Blir personligare och roligare för både dig och åhörarna. Uppmana dem att avbryta och ställa frågor när som helst under föreläsningen. Då blir det mer diskussioner och deltagardrivet.

3. Börja med att berätta vad du ska prata om så du lägger förväntningarna rätt hos åhörarna. Berätta när det är raster och fika så de inte springer iväg på toa 3 minuter innan rast.

4. Kör raster minst varje timme. Folk orkar inte sitta och lyssna längre än så hur bra du än är. Se till att öppna fönster då så det är bra luft.

5. Om möjligt så strunta i Powerpointpresentationer. Nästan alla tycker powerpoint bara är tröttsamt! Whiteboard och en penna räcker nästan alltid! Då kan du hoppa i föreläsningen och ta en sak som kommer upp som en fråga även om du egentligen hade tänkt att ta det senare i föreläsningen.

6. Var sjukt påläst på ditt ämne. Du ska kunna (nästan) ALLT! Då kan du svara på frågor och följdfrågor och även referera till liknande ämnen och dra paralleller, etc.

7. Jag varierar mellan att prata egna erfarenheter, lyssnar in deltagarnas egna erfarenheter, samt redogöra för forskning och vetenskap. Då blir det en bra blandning av innehåll och nivå.

8. Rör dig mycket på scenen. Ha rikt kroppsspråk, variera rösten, Gör konstpauser. De kan vara längre än du tror. Tystnader gör att de reflekterar och får informationen att sjunka in.

9. Använd humor! Öva in skämt om det så behövs.

10. Sammanfatta det du har sagt.

 

På plats på Internet I Fokus finns ytterligare tre personer från Optimal Advice: Kalle Rosensköld, Linda Gemal och Linda André. Ser ni deras namnlappar i vimlet så kliv gärna fram och presentera er. De är pratglada och alltid intresserade av att prata om Linkedin, Employer Branding eller något annat HR relaterat.

Mer om IIF: http://internetifokus.se/

—-

Linus Zackrisson

Rådgivare rekrytering och sociala medier, Optimal Advice 

Dela med digShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn