50 skäl till att du inte kan rekrytera eller behålla rätt personal

 

Ständigt hör jag ”Det är svårt att hitta personal i just vår bransch”, ”Vi har svårt att hitta rätt folk till våra tjänster”, ”Vi har svårt att hitta rätt kompetens”, ”Vi har svårt att få rätt sökande till våra tjänster”, etc.

Alldeles säkert är det svårt att rekrytera i er bransch – också. Det betvivlar jag inte. Många gör dock ett eller flera kostsamma misstag, det är vanliga och ofta enkla missar som gör att deras rekryteringsprocesser inte fungerar. Så det kan vara klokt att tänka till lite extra kring vissa punkter.

 

Här är 50 anledningar (utan inbördes rangordning) till varför många inte får rätt person på plats när de rekryterar:
  1. Ni letade efter en kopia företrädaren utan att analysera det egentliga behovet.
  2. Ni har inte kopplat tjänsten till organisationens mål, så det ni söker är inte vad ni egentligen behöver.
  3. Ni skrev kravprofilen innan ni skrev befattningsbeskrivningen (måste självklart vara tvärtom).
  4. Ni hade ingen strukturerad intervjumall (Så det blev mer samtal, än att frågor med god validitet).
  5. Ni kopplade inte intervjumallen till kravprofilen och befattningsbeskrivningen (så ni ställde helt enkelt inte rätt frågor).
  6. Ni ställde inte samma/likvärdiga frågor till alla kandidater (och missade därmed jämförbarheten).
  7. Ni gjorde inte en grundlig analys av vilken som var den optimala rekryteringskanalen, annons eller göra en search, eller kanske något annat sätt.
  8. Ni gjorde inte en genomlysning av kompetensen internt (Den perfekta kandidaten fanns redan i huset).
  9. Ni letar i och för sig med LinkedIns recruiterabonnemang, men ni mailar bara kontakterna där istället för att ringa (och den perfekta kandidaten såg ditt mail en månad för sent…).
  10. Ni letar med LinkedIns recruiterabonnemang, men ni mailar standardmail som inte är personifierat till kandidaten (så den perfekta kandidaten känner sig inte utvald eller lockad).
  11. Ni har skrivit en för lång annons (så personen med rätt kompetens tröttnar och slutar läsa).
  12. Ni har inget telefonnummer i annonsen så kandidaterna kan ringa och ställa frågor och ni kan sälja in er till kandidaten (alt kandidaten kan inte ställa frågor och väljer bort sig själv).
  13. Ni annonserar och hoppas att rätt person svara, när ni istället måste söka upp rätt kandidat och attrahera.
  14. Ni har dessutom satt ut annonsen på fel ställe. De kandidater ni söker läser inte just där.
  15. Kandidaten kan inte bifoga sitt cv som dokument när hen ansöker, utan måste fylla i ett fyrkantiga formulär (och den perfekta kandidaten pallar inte och struntar i att söka).
  16. Formuläret är dessutom låååååååångt och omständligt. Rätta kandidaten slutar fylla i halvvägs och söker en annan tjänst istället.
  17. Kandidaterna får ingen tydlig återkoppling om vad som händer i rekryteringsprocessen så de bästa har snart fallit bort och fokuserar på en annan rekrytering.
  18. Ni använder er inte av tester.
  19. Ni använder inte personlighetsanalyser.
  20. Ni använder test och personlighetsanalyser men  med låg validitet/reliabilitet.
  21. Intervjuaren är inte tillräckligt påläst om vad ni söker och kan därför inte ställa rätt följdfrågor eller svara på kandidatens frågor.
  22. Ni har skrivit en riktigt lam annons! (no comments needed).
  23. Ni har inte haft ett ordentligt introduktionsprogram (så den perfekta kandidaten får en lång startsträcka och trivs inte riktigt).
  24. Den perfekta kandidaten är en kvinna, men henne diskriminerade ni bort pga ni är ett mossigt gubb-företag.
  25. Den perfekta kandidaten var 58 år och henne diskriminerade ni bort för att ni trodde att hon var för gammal. (Your loss, losers)
  26. Den perfekta kandidaten pratade med en vän som arbetat hos er tidigare. Tyvärr gjorde en dålig exit för henne att hon inte rekommenderade att arbeta hos er.
  27. Ni betalar för låg lön.
  28. Ni har dåliga villkor i övrigt.
  29. Ni har riktigt bra villkor – men kommunicerar det inte.
  30. Ni har för dålig framförhållning och ni måste ta ”första bästa”.
  31. Ni har ingen talent pipeline med långvariga relationer till potentiella kandidater. Ni måste därför börja lite ”från scratch” varje gång ni ska rekrytera.
  32. Era medarbetare har taffliga linkedIn-profiler som gör att den perfekta kandidaten inte blir imponerad av sina framtida kollegor hos er, utan väljer en annan arbetsgivare.
  33. Den perfekta kandidaten sökte aldrig jobbet eftersom hon sökte ett jobb hos er förra året och upplevde sig oprofessionellt bemött då.
  34. Ni har inte i förväg satt datum i kalendern för alla andra- och tredjeintervjuer hos er så processen drar ut på tiden och den rätta kandidaten hoppar av.
  35. Ni är inte överens internt om exakt vad ni söker (Förvirring internt såväl som för rekryterare och kandidat).
  36. Rekryteraren/rekryterande chef lyckas inte sälja in tjänsten tillräckligt bra till kandidaten.
  37. Ni tar er inte tiden att läsa alla ansökningar tillräckligt noga.
  38. Ni går på magkänsla.
  39. Rekryterande chef ”känner direkt när han hittat rätt”.
  40. Den perfekta kandidaten blev inte trevligt bemött i receptionen (och fick genast lite dåliga vibbar för er)
  41. Ni satt fem personer i första intervjun och intervjuade den stackars kandidaten (som blev skitnervös och inte kunde visa sin rätta sida).
  42. Ni valde bort den perfekta kandidaten för att ni bedömde hen som överkvalificerad (!).
  43. Ni ändrade kravprofilen lite grann mitt i rekryteringsprocessen (varför är detta SÅ vanligt?).
  44. Ni valde ett rekryteringsföretag för att de ”verkade trevliga och duktiga” utan att göra en analys om de verkligen är rätt för er.
  45. Ni gick på rekryterarens säljsnack om att ”våra algoritmer gör att ni träffar exakt rätt kandidater”. (Ytterst få har egna algoritmer…)
  46. Ni gick på rekryterarens snack om att ”vi når även passiva kandidater” (Hallå! Det är väl bara helt vanliga platsannonser!)
  47. Ni har texten ”intervjuer sker löpande” i annonsen. Det betyder i många fall ”vi tar första som är good enough”
  48. Ni har inte stämt av förväntningarna hos kandidaten ordentligt, så efter några veckors anställning upplever kandidaten sig besviken på tjänsten.
  49. Ni valde bort den perfekta kandidaten för att hen inte kunde just er programvara (utan en annan som är liknande och säkerligen hade kandidaten lärt sig ert system på 2 dagar)
  50. Ni är en bra arbetsgivare, men ni lyckas inte kommunicera det på hemsida/LinkedIn/annonser, etc.

  Linus Zackrisson

Rådgivare rekrytering/sociala medier