6 tips inför anställningsintervjun

På anställningsintervjun avgörs en hel del, därför är det många som fasar för detta moment. Dels tycker man kanske inte om att prata om sig själv, dels kan det vara mycket som står på spel och det är inte ovanligt att man känner prestationsångest. Andra ser med spänd förväntan fram emot intervjun och sporras av att få träffa en rekryterare. Oavsett vilken typ man är så finns det några saker som jag tycker man bör tänka på när det gäller intervjun.

 

1. Du ÄR intressant!

De vill träffa dig, de tar sig tid för dig. Det gör en rekryterare bara med potentiella kandidater. Rekryterare har sällan tid att träffa ointressanta kandidater. Att komma till intervjun är alltså en seger i sig. Lätt att glömma bort det. Blir du kallad på intervju så se detta som en delseger, du är intressant, klappa dig på axeln och använd detta till att stärka ditt självförtroende inför mötet.

 

2. Googla

Att komma påläst på företaget/ tjänsten visar på ett engagemang. Samtidigt hjälper det dig att hänga med i beskrivningar och företagspresentationer. Då slipper både du och rekryteraren lägga ner en massa onödig tid på ”vad vet du om oss – momentet” och ni kan båda fokusera på att få svar på sådant som ni inte visste, det som är intressant och sådant som ni är nyfikna på.

 

3. Delmål

Sätt upp delmål innan intervjun. Intervjutiden är oftast ca 50 – 90 minuter. Vad vill du förtydliga och förstärka under denna tid? De starkaste argumenten för att gå vidare med dig? Frågor du vill ha svar på innan intervjun är över? Vad vill du (önskeläge) att nästa steg blir? Om du i förväg har koll på vad intervjun ska innehålla så är det oftast lättare att genomföra den och på så vis styra din egen insats.

 

4. Var dig själv

Att försöka vara någon annan eller överdriva håller inte i längden. Duktiga rekryterare ser snabbt igenom ”skådespel”. Man bör måla upp en rättvis bild kring vem man är och i den bilden ligger även en själv som person, hur man beter sig, agerar, osv. Är man nervös (klassas inte som konstigt) så är det bättre att berätta det. På så vis avdramatiserar man stakningar, tunghäfta, felsägningar, mm.

 

5. Hisstal (elevator pitch)

Det är vanligt att man får svara på en öppen fråga kring vem man är som person, eller varför företaget ska satsa på just dig. Då är det en fördel att ha tränat på att beskriva sig själv. En metod är ett hisstal. Inte säkert att du behöver använda det, men å andra sidan är det bra om du har en klar bild över hur du presenterar dig. Kan även vara så att rekryteraren själv använder ditt hisstal vidare när denne i sin tur beskriver dig för chef, kund eller beställare.

 

6. Sammanfatta

När själva intervjun är över kan det vara bra att du tar initiativ och kortfattat sammanfattar mötet. Dels repeterar du dina starkaste argument kring varför de ska anställa dig, dels visar du att du förstått vad nästa steg är, vad ni kommit överens om och vem som ska göra vad framåt.

 

Lycka till!

 

Kalle Rosensköld, Rådgivare

Optimal Advice

 

PS: Har du en viktig intervju på gång? Behöver du intervjuträning? Hör av dig så berättar jag mer om hur ett träningsupplägg med feedback ser ut hos oss.

Dela med digShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn