Den matematiska formeln för framgång i arbetslivet

 

 

Jag har arbetat med försäljning i över 10 år. Det har varit både som anställd och som egenföretagare. Jag har sålt rekryteringstjänster, Employer Branding och föreläsningar. Det har alltid gått bra – mycket bra till och med.

”Kul för dig, men jag är ingen säljare. Jag gillar inte att sälja och tränga mig på” tänker du kanske. Men vet du vad? Det gör inte jag heller! Antalet säljsamtal jag har ringt under dessa år kan jag räkna på ena handens fingrar!

Istället både skapar och bygger jag relationer i sociala medier i allmänhet och LinkedIn i synnerhet.

Visste du att LinkedIn inte bara är ett verktyg för rekrytering, jobbsökande och nätverkande? LinkedIn kan också vara ett extremt kraftfullt verktyg i försäljning och marknadsföring. LinkedIn har i skrivande stund närmare en halv miljard användare globalt och – beroende lite på hur man räknar – 2,8 miljoner användare i Sverige.

Genom att till exempel regelbundet göra rätt statusuppdateringar eller använda dig av Linkedins artikeldatabas och generöst dela med dig av din kunskap, kommer folk att läsa det. De kommer ”gilla” det och dela det vidare till sina nätverk. Det gör att många människor kommer se att du har kunskaper i ett visst område eller att ni har vissa tjänster som ni erbjuder. Och här kommer vi till den matematiska formeln för framgång i arbetslivet:

 

Vad du kan multiplicerat med vem du känner

 

Genom att skriva ”rätt” saker till ”rätt” målgrupp kan du alltså regelbundet berätta om din/er kompetens och bli en aktör som framstår som kunniga inom området. Och när din kund får ett behov av era tjänster så är ni ett naturligt val.

Så här gör redan många på LinkedIn idag, men många gör det utan struktur och bara för sina befintliga vänner och då är risken att ni inte når ut på rätt sätt eller bara till den närmaste kretsen.

LinkedIn har nyligen kommit med nytt gränssnitt och nya funktioner vilket tyvärr har gjort att många viktiga funktioner flyttat från gratisversionen till premiumkontona. När det gäller försäljning och kundrelationer är det premiumkontot som heter Sales Navigator som gäller. Med Sales Navigator kan du enkelt söka upp och kartlägga vilka du känner på vilka företag, vilka bekantas bekanta du har i vissa branscher eller vilka personer som sitter på vilka befattningar.

Genom att ditt företag sedan har en tydlig strategi om vad ni ska skriva, var på Linkedin ni ska skriva (Som statusuppdatering som företag, som annons, som artikel, som individuell uppdatering, som inlägg i grupp eller som sponsrad uppdatering? Finns många alternativ…), vem som ska skriva och hur ofta. Använd er sedan av Sales Navigator för att kartlägga målgrupperna ni vill nå. Sedan måste ni få med er medarbetarna så att de kan sprida budskapet vidare i sina nätverk. Då kan ni bearbeta era kunder och prospects utan att ringa ett enda säljsamtal.

Det som skiljer LinkedIn från Facebook och andra sociala medier är just att du med hög precision kan nå specifika yrkesgrupper med ditt budskap oavsett om det gäller rekrytering eller försäljning/marknadsföring. Men för det krävs en strategi.

Hur ser er strategi för LinkedIn ut?

 

ERBJUDANDE:

De flesta företag, såväl stora som små, kämpar med att hitta nya kunder, att upprätthålla sina befintliga kundrelationer och att marknadsföra sig till rätt målgrupper.
Vidare kämpar man med rekryteringar, hitta rätt personer och framstå som en attraktiv arbetsgivare.

Detta tar tid och kostar mycket pengar. Optimal Advice har hjälpt ett stort antal organisationer, både offentliga och privata att arbeta rätt och sätta en strategi för organisationens närvaro på LinkedIn.

I samband med Internet i Fokus erbjuds besökande företag en skräddarsydd Linkedinstrategi för 19 900:- ex moms. Kontakta oss för mer info.

 

Linus Zackrisson

Rådgivare rekrytering och sociala medier, Optimal Advice 

Dela med digShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn