Uppringd av nya jobbet

Sen 90-talet har jag arbetat med personer som sökt nytt arbete. Aktivitet har länge varit ett nyckelord för framgång i jobbsökandet. Fraser och uttryck som t ex. ”man får inte jobb om man inte är aktiv”, ”jobbet ringer inte på dörren”, ”att vänta sig till ett jobb går inte”, ”telefonen ringer inte av sig själv”, o s v, har i olika sammanhang använts för att markera att de som flitigt och kvantitativt skickat ut jobbansökningar, spontana förfrågningar, nätverkat, mm som regel lyckats bättre än de som inte gjort det.

De senaste åren har jag spanat ett annat, snabbt växande mönster. I vissa lägen har de ”passiva” jobbsökande nått större framgång än de ”aktiva”. Jag vet, för vissa är detta som att svära i kyrkan men nuförtiden inleder väldigt många jag träffar med ”telefonen ringde en dag…”, ”jag fick ett mejl…” eller ”jag blev kontaktad via min Linkedinsida…” för att sen avsluta med ”…vilket ledde till mitt nya jobb”, ”…och på så vis hamnade jag här” eller ”…och därför har jag nu detta jobbet”.

Sociala medier, öppna forum och publika CV-kanaler har förändrat rekryteringskartan, nuförtiden kan man närsomhelst bli kontaktad. Söker man aktivt jobb så bör man såklart vara frekvent och offensiv med jobbansökningar (aktivitet slår fortfarande passivitet i själva sakfrågan) men det finns en del s k  ”passiva” åtagande man kan göra för att lyckas få till en förändring.

Mina tre tips kring denna spaning är:

 

1: Personifiering.

Ditt flöde på sociala media styr folks uppfattning om dig. Måla upp en rättvis (ja, rättvis, inte någon överdriven) bild av både vem du är som person, din yrkeskompetens, vad du är bra på, vad du vill göra och vad brinner för. Det ökar chanserna för att någon inom ditt nätverk ska få upp ögonen för dig, bli nyfiken och kontakta dig.

-Fundera: Sociala medier är som ett öppet referenslandskap, hur tror du fem slumpmässigt utvalda personer i din vänlista på t ex Facebook skulle beskriva dig för en rekryterare eller chef?

 

2: Sammanhang.

Om du löpande i vardagslivet och på sociala medier, kan lyfta fram dig själv, dina kunskaper och dina intressen i rätt forum och till rätt personer, så ökar chanserna att någon rekryterare eller chef får en gemensam beröringspunkt med dig, att de känner ett sammanhang med dig. Typ, ekonomer gillar andra ekonomer, programmerare gillar andra programmerare, ledare gillar andra ledare, o s v.

-Fundera: Det kryllar idag av olika grupper och forum, i vilket sammanhang vill du synas (och förknippas med) och i vilka av dessa sammanhang har du störst, användbart nätverk?

 

3: Optimera din Linkedinprofil.

Rekryterare och chefer söker dagligen personal och kontakter på Linkedin via dess olika sökfunktioner och rekryteringsverktyg. Att erhålla själva jobbet avgörs inte på vilken profilnivå din Linkedinprofil har. Innehållet, d v s kompetensen, är fortfarande viktigare än en snygg profil. Men med en tydlig och fullständigt ifylld profil ökar chanserna för att dyka upp i någons (Recruiter) sökning, vilket i sin tur kan vara första steget i en rekryteringsprocess.

-Fundera: Hur ser din Linkedinprofil ut i dag och vad kan du göra för att få en högre profilnivå och ett tydligare innehåll?

 

Har ni ett jobb ni trivs med och absolut inte vill förändra något så kan ni ignorera denna spaning, men om ni på sikt önskar att byta jobb kan det vara läge att fundera på tipsen.

 

Lycka till!

 

Kalle Rosensköld, rådgivare, Optimal Advice.

Dela med digShare on FacebookShare on Google+Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn