Matar du rätt algoritmer när du rekryterar genom LinkedIn och andra sociala medier? Vår LinkedIn-guru Linus får ofta frågan varför jobbmatchningarna på LinkedIn ibland är helt irrelevanta. Han fick själv häromdagen jobbförslaget ”Enhetschef till processutveckling och processmetallurgi och gjutning” i Sandviken. En lite väl spännande utmaning för en HR-kille i Skåne kan tyckas.
Även som företag matchas du mot helt fel kandidater om du inte tänker dig för och då kan det lätt bli en dyr rekrytering.
Tänk på – LinkedIn är en ren databas som förenklat fungerar såhär:
Jobbförslagen matchas med bland annat din yrkestitel. Om du har ”Sales manager” som yrkestitel så läggs du i boxen ”Sales manager” och matchas mot lediga tjänster som också är kategoriserade ”Sales manager”.
Om du då istället som Linus har en mer diffus titel – ”Föreläsare, rådgivare rekrytering och sociala medier”, då är det titlar LinkedIn inte känner igen och du sorteras då i ”Övrigt”. Då matchas du mot tjänster som också kategoriseras ”Övrigt” och då kan det bli väldigt knasigt.
Använd alltså titlar och begrepp som LinkedIn föreslår så du läggs i rätt kategorier.
Den som vill hitta rätt kandidater måste på samma sätt använda titlar som LinkedIn förstår, så din annons matchas mot rätt personer.