Juridik
Tillstånd och tillsyn
Optimal Advice har erhållit tillstånd av Finansinspektionen för förmedling av livförsäkring och fondandelar. Finansinspektionen är tillsynsmyndighet medan registreringen finns hos Bolagsverket. Optimal Advice i Sverige AB har organisationsnummer 556778-7857.
Ansvarsförsäkring
Enligt lag finns krav på obligatorisk ansvarsförsäkring för försäkringsförmedlare och Optimal Advice har tecknat sådan försäkring för försäkringsförmedlingen. Försäkringsgivare är QBE Insurance (Europé) Ltd, Sweden Branch (QBE) 516404-1880.
Försäkringsgivarens kontaktuppgifter:
QBE Insurance (Europe) Ltd, filial Sverige
Postadress Sveavägen 13, 111 57 Stockholm
Telefon nr 08-587 514 00
E-post infoqbesweden@se.qbe.com
Enligt försäkringsvillkoren får den skadelidande rikta krav på ersättning direkt mot försäkringsgivaren i den mån han eller hon inte har fått ersättning av Bolaget. Ett sådant krav måste framställas till försäkringsgivaren inom skälig tid, dock senast 3 år efter det att skadan har upptäckts eller borde ha upptäckts. Den högsta ersättningen som kan betalas ut per skada uppgår till 1 250 618 EUR och till 2 501 236 EUR för alla skador under ett år.
Klagomål – om du inte är nöjd
För oss på Optimal Advice är det viktigt att Du som kund är nöjd och det är därför värdefullt för oss att få veta om Du har synpunkter eller klagomål på våra tjänster. Skulle Du av någon anledning vara missnöjd med en tjänst som vi tillhandahållit är det nödvändigt att Du hör av dig så snart som möjligt. Dröjsmål med att reklamera försämrar nämligen Dina möjligheter att få ersättning.
Du bör först och främst vända Dig till den medarbetare hos oss som Du har haft kontakt med angående det ärende som reklamationen gäller. Skulle Du fortfarande vara missnöjd efter detta kan Du gå vidare med att skriftligen kontakta vår klagomålsansvarige.
När Du lämnar klagomål skriftligen skall Du bifoga kopior på relevanta handlingar. Det är bra om Du anger vilka medarbetare hos oss som Du har haft kontakt med i ärendet, samt när dessa kontakter skett.
Skriftliga klagomål skall ställas till följande adress:
Optimal Advice i Sverige AB
Att: Klagomålsansvarig
Box 3004
200 22 Malmö
Vi vill i sammanhanget göra dig uppmärksam på att Du kan få vägledning i denna typ av frågor från Konsumenternas Bank- och finansbyrå och Konsumenternas Försäkringsbyrå samt genom den kommunala konsumentvägledningen.